torstai 21. helmikuuta 2019

Gennady Spirinin kuvituksia

Venäläiskuvittaja Gennady Spirinin kuvituksia on julkaistu neljässä suomenkielisessä teoksessa. Tässä tekstissä esittelen Spirinin hurmaavaa kuvitustyyliä näiden neljän teoksen kautta.
 
George Sand: Poika ja kimalainen (1986)
Gennady Spirin on kuvittanut 1800-luvulla eläneen George Sandin tarinoita renessanssi- ja barokkityyliin. Joukkokohtaukset suorastaan hehkuvat botticellimaista suloa, ja rahvaan kuvauksissa on rembrandtmaista huumoria. Ihmishahmojen asennoissa on tarkoituksellista pönäkkyyttä mutta ilmeissä eloa. Miljöissä on sekä sadun lumoa että historiallista tarkkuutta, mikä luo kiehtovan, omaperäisen satukuvitustyylin.
 






 
Natalia Romanowa: Kannon tarina (1986)
Romanowan lässyttävä tarina luonnon kunnioittamisesta ei olisi mitään ilman Spirinin kuvia. Ontto, toisteinen tarina ei valitettavasti tarjoa edes Spirin kaltaiselle taiteilijalle tarpeeksi kiinnostavaa kuvitettavaa. Eläimet ovat runollisen kauniita, mutta muuten tämä teos on kirjanelikon heikoin tuotos.
 

 
Prinsessa Päivänpaiste ja muita satuja (1987)
Muutama kuuluisa satu on saanut venäläismestarin työpöydällä mitä kauniimman ulkoasun. Tässä teoksessa on todellista sadun hohtoa! Erityisesti teoksen nimikkosadun Prinsessa Päivänpaisteen juonen kannalta olennaiset metsäkuvaukset ovat hyvin viehättäviä, ja Andersenin Keisarin uusissa vaatteissa on keisari taatusti ilkialasti!
 




 
 
Gennady Spirin: Jakov ja seitsemän rosvoa; Madonna (2004)
Kuvittajan omat tarinat ovat useimmiten enemmän uhka kuin mahdollisuus, mutta tässä teoksessa Spirin onnistuu. Varsinkin "tuhmille lapsille" omistetun Jakov ja seitsemän rosvoa -tarinan ilkikuriset kakarat on kuvattu mainiosti.
 



 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti