perjantai 7. huhtikuuta 2017

Björn Landströmin satukuvituksia

Björn Landström on kuvittanut satuja moneen otteeseen.

Vuonna 1944 Landström teki ensimmäisen satukuvituksensa: klassisen Prinsessa Ruususen, jonka hän itse myöskin kertoi alkuperäiskielellä ruotsiksi. Suomennoksen teki Arvily alias Arvid Lydecken. Vuonna 1945 Landström kuvitti kaksi satukokoelmaa: Kuvataiteen satuja 1 ja Satuseppel. Ensimmäinen sisältää satuja eri kirjailijoilta, ja jälkimmäinen on kokoelma Marjatta Kontun satuja. Vuonna 1948 ilmestyi Landströmin kuvittamana Arvid Lydeckenin alun perin näytelmänä ilmestynyt Tähtisilmä-satu.

Kaikissa 1940-luvun satuteoksissa Landströmin kuvat ovat lumoavan kauniita, värikkäitä, tunnelmallisia ja perinteisiä satukuvia. Oma suosikkini on tunnelmallinen Tähtisilmä-kuvitus.

Lisäksi Landström on tehnyt teoksen Olipa kerran: Klassillisia satuja vuonna 1974. Tuohon satukokoelmaan Landström valikoi ja kuvitti satuklassikoita mutta myös tuoreempia tarinoita. Teos sisältää Grimmiä, Andersenia ja uudemmista tekijöistä mm. Astrid Lindgreniä ja Tove Janssonia. Olipa kerran -teoksen kuvitus on vertaansa vailla olevan upea. Landström on parhaimmillaan kuvatessaan outoja, ilmeikkäitä ja hölmistyneitä hahmoja. Metsän olennoissa on samaa taikaa kuin Baeuerin peikoissa, mutta kuitenkin Landströmin otukset ovat vahvasti omaperäisiä. Olipa kerran sisältää huomattavan monta rumaa naista, mutta 1940-luvun saduissa Landström kuvittaa myös kaunottaria.

Maria Laukka kuvaa Pieni suuri maailma -kirjan Suomalaisen lastenkirjankuvituksen kehitys -artikkelissaan Landströmin kuvitustyyliä näin sanoin: "Hänellä on oma metallinhohtoinen, naturalismiin saakka todentuntuinen, pelottavakin kuvamaailmansa. Hänen satukuvissaan näkyvät eurooppalaiset historiatyylit: vaatteiden ja sisustusten pintamateriaalit tuntuvat käsiin, ja yksityiskohdat ovat taidokkaita aina vesipisaroiden kiiltovaloja myöten." Laukka tarkentaa Satujen saari -kirjan artikkelissaan Tuntematon satujen saari, että Landströmin kuvissa "- - esiintyy Italian renessanssin pukuja ja Euroopan linnoista muistuttavia aiheita." Artikkelissaan Viisitoista näkökulmaa: Kuvan ja sanan synteesi kuvakirjakritiikissä (Onnimanni 3/2012) Laukka taasen toteaa, että Landström "vaeltaa vapaasti barokin ja renessanssin ympyröissä".

Kuvitusta satuun Prinsessa Ruusunen.

Kuvitusta satuun Prinsessa Ruusunen.

Kuvitusta satuun Prinsessa Ruusunen.

Kuvitusta Satuun vaakalinnusta.
Kuvitusta satuun Lispe ja Hasse meren alla.

Kuvitusta satuun Lispe ja Hasse meren alla.

Kuvitusta Marjatta Kontun Satuseppel-satukokoelmaan.

Kuvitusta Marjatta Kontun Satuseppel-satukokoelmaan.

Kuvitusta Marjatta Kontun Satuseppel-satukokoelmaan.

Kuvitusta Marjatta Kontun Satuseppel-satukokoelmaan.

Kuvitusta satuun Tähtisilmä.

Kuvitusta satuun Tähtisilmä.

Kuvitusta satuun Tähtisilmä.

Kuvitusta satuun Tähtisilmä.

Kuvitusta satuun Lasivuoren prinsessa.

Kuvitusta satuun Urhoollinen Hannu.

Kuvitusta satuun Prinsessa Ruusunen.

Kuvitusta satuun Tulukset.
Kuvitusta satuun Pieni merenneito.

Kuvitusta satuun Tittelintuure.
Kuvitusta satuun Kolme kultaista hiusta.

Kuvitusta satuun Pieni merenneito.

Kuvitusta satuun Urhoollinen räätäli.

Kuvitusta satuun Keijukaiskumpu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti